welcome in my life....budok's jujur...

jangan lupe komen ye.......;)


Wednesday, October 5, 2011

sahabat.

salam 4 all frenz...dikempatan ni korg dah makn lom?chat x???harap u all sumer dalam keadaan baik n sihat walafiat untuk teruskan berblog2....hehehhe
ak nak share ngan korg pasal kawan.korg tau x sahabat tu aper????mestilah tau kan.klu x tau gak korg masuk tadika balik la...hehehhehe(jgn marah).sahabat mngikut wikipedia adlah

"Persahabatan ialah istilah yang digunakan untuk menandakan tingkah laku kerjasama dan sikap tolong-menolong antara dua atau lebih orang. Ia berlaku antara orang-orang yang mempunyai kesamaan intelektual dan emosi".

itulah yg dimaksudkan sahabat.tp u all tau x??kadang2 dlam bersahbat ni bnyak jenis jugak untuk kiter kenal saper shbat kiter yg sebnarnyer.so jom kiter tgok aper jenis shbat kiter..

  • Fair-weather friend atau kawan cuaca baik: Seorang yang hanya akan membantu kawannya apabila bantuan itu tidak susah.
  • Casual relationship atau "hubungan seks rambang": Kawan yang mempunyai hubungan mesra dari segi seks tetapi tidak menganggap diri mereka sebagai mencuba memikat; juga dirujuk sebagai friends with benefits atau "kawan yang memberikan manfaat".
  • Best friend atau "kawan karib": Kawan yang seseorang berasa paling rapat. Istilah ini biasanya membayangkan perasaan salingan antara satu sama lain, tetapi ini tidak selalu berlaku dan hubungan kawan karib merupakan sesuatu perkara yang sangat rumit.
  • True friend atau "kawan benar": Orang yang sudi membantu kawan-kawannya yang menghadapi masalah emosi. Istilah ini juga menandakan sebahagian besar amalan untuk mengutamakan orang-orang lain berbanding diri sendiri kerana seorang kawan benar seringnya akan mengorbankan masa atau sumber yang lain untuk membantu kawan mereka yang menghadapi kesusahan. Walaupun demikian, kawan benar seringnya jarang ditemui dan mereka tidak semestinya merupakan kawan karib anda tetapi seorang yang anda ketahui akan membantu anda apabila diperlukan.

 so aper cer shbat korg??yg maner satu???yg pertama smpai ketiga tu mmg mudah nak dapat kan??tp yg keempat tu???sush sngat.so marilah kiter ubah sikap kiter n jd yg terbaik tuk sahbat3 kiter...jgn kiter pk dgn ego kiter,kiter akan terus dapat kwan smpai mati.xmustahil satu hari nti kiter akan hidup sendirian.just untuk korg pk pepatah ni :
                           "what do you give,you get back"

pegang lah pepatah ni dalm hidup korg.jdikanlah dia prinsip.insyaALLAH smpai mati pon org akn ingat n doakan kiter selalu.percayalah..so setkat ni sajer lah tuk ak share ngan korg.harap korg dapat pk kan.bukan untuk org lain,tp untuk korg sumer gak.cubalah jd yg terbaik sblum korg sendiri rasakan pahitnyer biler shbat kiter wat kiter mcm jenis yg 1 hingg 3.so selamat beramal...

No comments:

Post a Comment